۱۳۹۱ شهریور ۹, پنجشنبه


گزارش ماهانه نقض حقوق زنان مرداد 1391
رضایار
نقض حقوق بشر و بویژه نقض حقوق زنان در ایران، توسط رژیم حاکم در حالی ادامه دارد که تفکر حاکم بر آن به عنوان فرهنگی عمومی در راستای ایجاد هر چه بیشتر شکاف در میان توده های مردم و خانواده ها ، شکل های جدیدی به خود گرفته است، پای مال کردن حق تحصیل آزادانه دانشجویان دختر و تفکیک جنسیتی رشته های دانشگاهی و حتی تفکیک جنسیتی مراکز درمانی و بیمارستان هاو بازرسی بدنی زنان توسط مامورین مرد و ... از جمله آنند.
در گزارش ذیل مروری جزئی به عملکرد این سیستم غیر انسانی در مرداد ماه سال جاری خواهیم داشت.
در این مجموعه، جمعا 35 گزارش جمع آوری شده است، که بر پایه آن،
 بازداشت 1 مورد،
محکومیت 2 مورد ،
تجمع اعتراضی 1 مورد،
بیانیه تجمع اعتراضی 1 مورد
آزار جنسی 1 مورد
و 29 مورد سایر موارد متفرقه
گزارش گردیده است.


3/مردادماه/1391
-          شهرزادنیوز: افراد بی‌حجاب و بدحجاب و کسانی که به سمت این گونه افراد کشیده می‌شوند از عقل استفاده نکرده‌اند و از نظر روانشناسی افرادی هستند که احساس خود ارزشمندی در آنها کاهش پیدا کرده و ارزش‌های درونی و حقیقی خود را کم می‌بینند. از این رو برای پرکردن این خلاء به سمت آرایش و زیبایی ظاهر روی می‌آورند که این ارزش‌ها کاذب است.
-          صدیقه سلیمانی، مشاور امور خانواده مرکز زنان ریاست جمهوری، ضمن بیان این مطلب در گفتگو با فارس افزود که مهمترین پیامد بی‌حجابی سوء ظن شدید نسبت به آن‌ها است.
-          خبرگزاری هرانا - ناهید زهرایی شهروند بهایی ساکن تهران روز دوشنبه بازداشت شد.
-          بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حوالی ساعت ۳: ۳۰ دقیقه روز دوشنبه ۲ مرداد ماه ماموران امنیتی به منزل ناهید زهرایی (همسر امیر مزیدی) شهروند بهایی ساکن تهران مراجعه کرده و پس از تفتیش کامل محل، نامبرده را نیز بازداشت کردند. اتهام ناهید زهاریی همکاری با همسرش – امیر مزیدی – ذکر شده است.
یاد آوری می‌شود امیر مزیدی به همراه هشت شهروند بهایی دیگر ساکن تهران طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۰ و ۲۱ تیر ماه بازداشت شده‌اند.
5/مردادماه/1391
-          خبرگزاری هرانا - میترا عالی دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف، ٢٨ تیرماه برای گذراندن حکم یک سال حبس تعزیری به زندان اوین منتقل شده است.
7/مردادماه/1391
-          اطلاعیه هفتگی حامیان مادران عزادار ایران در لوس آنجلس  
-          ایران پرس نیوز - رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: متاسفانه ۳۰ درصد از ازدواج‌های شهر تهران منجر به طلاق می‌شود و ۵۰ درصد ازدواج‌ها نیز اگر چه منجر به طلاق نمی‌شود اما دارای آشفتگی هستند‌.
-          شهرزادنیوز: سالانه 2 تا 3 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار ازدواج مجدد می‌کنند و به زنان سرپرست خانوار زیر 40 سال بسته های تشویقی «فرهنگی ، آموزشی و اقتصادی» برای ازدواج داده می شود.
9/مردادماه/1391
-          شهرزاد نیوز: در رقابت‌های تفنگ بادی 10 متر زنان المپیک 2012 لندن الهه احمدی به مقام ششم دست یافت.
-          شهرزاد نیوز: گروهی از دختران دانشجوی دانشگاه تهران با انتشار فراخوانی اعلام کردند که قصد دارند همزمان با حضور سران کشورهای غیرمتعهد در دهه ی اول شهریور ماه در تهران، فرصت را غنیمت شمرده به حجاب اجباری در ایران اعتراض کنند.
-          ایران پرس نیوز - رزا قراچورلو، وکیل پایه یک دادگستری، عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا و پژوهشگر حقوق زنان و کودکان در روز 8 مردادماه 1391 درگذشت.
-          ایران پرس نیوزاعتراف مسئولین حکومتی به فقر شدید خانواده‌ های زندانیان
-          آژانس کُردپا: فقر شدید در میان خانواده‌ی زندانیان، صدای مسؤلین ذیربط را نیز درآورد. اما فحشا ناشی از این فقر برای این خانواده‌ها به یک تراژدی مبدل گشته است.
-          گزارش‌های رسمی از سوی نهادهای مرتبط حاکی از آن است که کمک‌های دولتی و مردمی به خانواده‌های نیازمند زندانیان در ایران، تنها کمتر از ٥٠% نیازمندان را تحت پوشش قرار می‌دهد.  
-          ایران پرس نیوزخبرگزاری فارس: در حالی که دستگاه قضایی ۵ ماه پیش حکم قطعی محکومیت دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را صادر کرده، هنوز خبری از اجرای این حکم نیست.
10/مردادماه 1391
-          خبرگزاری هرانا - نرگس محمدی فعال حقوق بشر و عضو کانون مدافعان حقوق بشر، ساعتی پیش با سپردن قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد
-          خبرگزاری هرانا - در ادامه اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و موسسسات آموزش عالی کشور، گزارش‌ها حاکی است که طبق دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۳۹۱ دانشگاه علامه‌طباطبایی تهران به عنوان تنها دانشگاه علوم انسانی کشور ۹ رشته از ۱۹ رشته تحصیلی خود را به طور کامل تفکیک جنسیتی کرده است
11/مردادماه/ 1391
-          شهرزادنیوز: "در شرایطی که 20 درصد از زنان ما دچار نازایی هستند، با این آمار، کنترل جمعیت معنایی ندارد."
-          زهرا سجادی، معاون امور زنان و خانواده مرکز امور زنان ریاست جمهوری، ضمن بیان این مطلب در گفتگو با ایسنا افزود که برخی گمان می کنند با داشتن یک یا دو بچه رفاه بیشتری خواهند داشت، اما «مگر ما برای رفاه قیام کردیم؟». انقلاب اسلامی هدفش کسب رفاه نبود.
-          شهرزاد نیوز: "فضای کشور نباید به نحوی باشد که اگر کسی از خارج از کشور به ایران می آید احساس کند اینجا فرق زیادی با سوریه و پاکستان ندارد. اگر حجاب جزء احکام اسلامی است، راهکار پیشگیری از بی حجابی و بدحجابی نیز مشخص است و 30 سال است در این باره کار شده است. اما اینها باید عملیاتی و توسط دولت به اجرا گذاشته شود."
-          مدیر کل زندان های رژیم در استان کردستان اعلام کرد، آمار ورودی زنان در زمینه مواد مخدر در کردستان با رشد 100 درصدی همراه بوده است. "اسدالله گرجی زاده"، در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر رژیم در استان کردستان ضمن اعلام این خبر اعلام کرد، تعداد زنان مجرم حوزه مواد مخدر در سال 90 از 18 نفر به 36 نفر در سال 91 افزایش پیدا کرده که بسیاری از آنان دارای مدارک تحصیلی لیسانس می باشند. همچنین ورودی زندانی های مواد مخدر 898 نفر بوده که 24 و چهار دهم درصد رشد داشته است. گزارش ارسال شده به پارس دیلی نیوز
14/مردادماه/1391
-          شهرزاد نیوز : دو تن از اعضای جنبش لختی های فمن طی اقدامی در لندن به حضور «رژیم های اسلامی» در المپیک اعتراض کردند. آن‌ها بر بالاتنه عریان خود نوشته بودند: شرم بر المپیک، نه به شریعت! یکی از این فعالان فمینیست گفت که این رژیم ها فاشیست های زمان ما هستند. آن‌ها با زنان مانند انسان‌های درجه سه رفتار می کنند.
-          شهرزاد نیوز: بر پایه پژوهشی در میان سه نسل از زنان، مشخص شد که نسل اول کمتر از 5 فرزند نداشتند؛ یعنی از 10 فرزند شروع می‌شد تا 5 فرزند. نسل دوم بین 2 تا 4 فرزند داشتند، اما نسل سوم که زنان جوان هستند 60 درصدشان علاقه‌ای به بچه‌دار شدن نداشته و تنها 5 درصدشان بچه دارند. بیشتر آنها از نبود امکانات و نداشتن شرایط لازم برای بچه‌دار شدن صحبت می‌کنند و خیلی‌هایشان علاقه چندانی به بچه‌دار شدن نشان نمی‌دهند. در واقع نسل جدید یا فرزند ندارند یا به تک فرزندی اعتقاد دارند.
-          سازمان عفو بین الملل در گزارشی به کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل در مورد وضعیت زنان ایران ابراز نگرانی کرده است.
-          به گزارش سازمان عفو بین الملل زنان ایران از جمله فعالان حقوق بشر و اقلیت ها مورد آزار قرار می گیرند و زندانی می شوند.
15/مردادماه/1391
-          خبرگزاری هرانا - نتایج اولیه آزمون سراسری سال ٩١ در حالی اعلام شده است که دفترچه انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری حکایتگر اعمال گسترده تفکیک جنسیتی و سیاست های تبعیض آمیز در نحوه پذیرش داوطلبان دختر می باشد.
-          به گزارش دانشجونیوز، در سال جاری در بیش از ٦٠ دانشگاه کشور در برخی از رشته ها داوطلبان به صورت تک جنسیتی پذیرش خواهند شد که نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است.
-          فائزه هاشمی رفسنجانی دختر آخوند مکار رفسن جانی ،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جهل و جنون اسلامی ایران را ترک کرد.
20/مردادماه/1391
-          شهرزاد نیوز: صدا و سیمای قم از "دو هووی قمی" دعوت کرد تا درباره "زندگی موفق" شان سخن بگویند و این دو "هووی موفق" هم در این برنامه "داستان هایی از زندگی مشترک" خود را در زیر یک سقف با حضور فرزندانشان بیان کردند.
-          پارس دیلی نیوز - آقایان حراست دانشگاه تهران، خانم ها را هم بازرسی میکنند.
-          آزار جنسی دوست دختر یک دانشجوی زندانی در زندان
21/مردادماه/1391
-          مدیرکل دفتر توسعه مشارکتهای مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: هم اکنون زنان 8 درصد آمار معتادان کشور را تشکیل می دهند و اعتیاد زنان یکی از رنج آورترین چهره های پلید مواد مخدر است.
-          دانشگاه تهران در اقدامی بی‌سابقه حاضر به اعمال سهمیه معدل ورود به مقطع کارشناسی ارشد برای دختران رشته معدن نیست. این در حالی است که این دانشجویان به امید داشتن سهمیه شاگرد اولی، فرصت شرکت در کنکور کارشناسی ارشد را از دست داده‌اند.
22/مردادماه/1391
-          سه دختر نوجوان از محله یکبنی در خور شیلات جاسک غرق شدند.
-          سه دختر نوجوان جاسکی به نام های "زینب ناخدائی" ۱۵ ساله، "مریم (فُضیلا) مریدی پور" ۱۲ساله و " بهناز دُر زاده" ۱۴ ساله روز دوشنبه (۱۶ امردادماه) در امواج دریا غرق شدند و اجساد آنان توسط دسته شناور نیروی انتظامی از آب گرفته شد.
-          سیدعلیرضا مرندی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در گفت و گو با سایت امنیتی «مشرق» در حمایت از اظهارات علی خامنه ای مبنی بر لزوم افزایش جمعیت گفته است اشتغال بانوان تاثیر زیادی در عدم رشد جمعیت دارد
-          مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی گفت: بیشتر کشته شدگان در زمین لرزه های متعدد دیروز در چهار شهرستان آذربایجان شرقی و روستا های تابعه را زنان و کودکان تشکیل می دهند.
-          ساعتی قبل زلزله ای 6 ریشتری تبریز را لرزاند، آنچه که در این میان جلب توجه می کرد مسئله حجاب زنان بود. زنانی که در همان چند ثانیه وقوع زلزله، برای فرار از خانه در پی یافتن چادر ، مانتو و در کل چیزی برای حفظ حجاب و سپس فرار از خانه بودند. اکرم خیرخواه /مدرسه فمینیستی
25/مردادماه/1391
-          خبرگزاری هرانا - مهسا امرآبادی روزنامه نگار زندانی که اکنون در بند زنان زندان اوین بسر می‌برد به یک سال حبس تعزیری دیگر و چهارسال حبس تعلیقی محکوم شد.
-          خبرگزاری هرانا - فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی با صدور نامه‌ای، خبر از قطع ملاقات های خود با همسرش را داد.
-          خبرگزاری هرانا - زندان زنان سمنان از جمله زندانهایی است که شرایط معیشتی آن جزء وخیم‌ترین زندانهای زنان کشور محسوب می‌شود. این زندان که بخشی از کاروانسرای قدیمی شهر سمنان است در گذشته اصطبل اسب‌ها بوده است.
-          شهرزادنیوز: موضوع تفکیک جنسیتی، با این که زیر سایه گزارش‌های مربوط به وقوع زلزله در آذربایجان شرقی قرارگرفته، اما همچنان یکی از موضوعات مهم رسانه‌ها و مقامات باقی‌مانده است.
-          به گزارش ایسنا، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، در خصوص پذیرش جنسیتی دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی گفت: در رشته‌های علوم پزشکی امکان تفکیک جنسیتی وجود ندارد.
26/ مرداد ماه /1391
-          خبرگزاری هرانا - پس از اعلام دادستان تهران مبنی بر آزادی شماری از زندانیان سیاسی، تاکنون در ساعات پایانی روز چهارشنبه اسامی ٣٠ تن از زندانیان که از زندان اوین آزاد شده‌اند؛ منتشر شده است.
-          بنا به گزارش دانشجونیوز، نازنین خسروانی، صدف ثابتیان، مژگان محمدیان، شمیم زین العابدینی، اشرف علیخانی، معصومه یاوری و میترا عالی زندانیانی هستند که از بند زنان زندان اوین آزاد شده‌اند.
zanan@bashariyat.de

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر